Catatan ilmu supaya kita lebih faham erti terminologi yang dipakai:-
1) lmam Hanafi lahir: 80 hijrah
2) lmam Maliki lahir: 93 hijrah
3) lmam Syafie lahir: 150 hijrah
4) mam Hanbali lahir: 164 hijrah
5) lmam Asy'ari lahir: 240 hijrah
2) lmam Maliki lahir: 93 hijrah
3) lmam Syafie lahir: 150 hijrah
4) mam Hanbali lahir: 164 hijrah
5) lmam Asy'ari lahir: 240 hijrah
Mereka ini semua ulama Salafus Soleh @ dikenali dgn nama ulama SALAF...
Apa itu SALAF?
Salaf ialah nama "zaman" iaitu merujuk kpd golongan ulama yg hidup antara kurun zaman kerasulan Nabi Muhammad hingga 300 HIJRAH.
1) Golongan generasi pertama dr 300 tahun hijrah tu disebut "Sahabat Nabi" kerana mereka pernah bertemu Nabi.
2) Golongan generasi kedua pula disebut "Tabi'in" iaitu golongan yg pernah bertemu Sahabat Nabi tp tak pernah bertemu Nabi.
3) Golongan generasi ketiga disebut sbg "Tabi' tabi'in" iaitu golongan yg tak pernah bertemu Nabi & Sahabat tp bertemu dgn Tabi'in.
Jd Imam Abu Hanifah (pengasas mazhab Hanafi) merupakan murid Sahabat Nabi maka beliau seorg TABI'IN.
Imam Malik,
Imam Syafie,
Imam Hanbali,
Imam Asy'ari pula berguru dgn Tabi'in maka mereka adalah golongan TABI' TABI'IN.
Imam Malik,
Imam Syafie,
Imam Hanbali,
Imam Asy'ari pula berguru dgn Tabi'in maka mereka adalah golongan TABI' TABI'IN.
Jd kesemua imam2 yg mulia ini merupakan golongan SALAF YG SEBENAR & pengikut mazhab mereka lah yg paling layak digelar sbg "Salafi" kerana "salafi" bermaksud "pengikut golongan SALAF".
Jd beruntung lah kita di Malaysia (nusantara) yg masih berpegang kpd mazhab Syafie yg merupakan mazhab SALAF yg SEBENAR & tidak lari dr kefahaman NABI & SAHABAT...
Rujukan Wahhabi pulak:
1) Ibnu Taimiyyah lahir:
661 Hijrah (lahir 361 tahun selepas berakhirnya zaman SALAF)
661 Hijrah (lahir 361 tahun selepas berakhirnya zaman SALAF)
2) Albani lahir:
1333 Hijrah (mati tahun 1420 hijrah @ 1999 Masihi, lahir 1033 tahun selepas berakhirnya zaman SALAF)
1333 Hijrah (mati tahun 1420 hijrah @ 1999 Masihi, lahir 1033 tahun selepas berakhirnya zaman SALAF)
3) Muhammad Abd Wahhab (pengasas gerakan Wahhabi):
1115 Hijrah (lahir 815 tahun selepas berakhirnya zaman SALAF)
1115 Hijrah (lahir 815 tahun selepas berakhirnya zaman SALAF)
4) Bin/Ibnu Baz lahir:
1330 Hijrah (mati tahun 1420 hijrah @ 1999 Masihi, sama dgn Albani, lahir 1030 tahun selepas berakhirnya zaman SALAF)
1330 Hijrah (mati tahun 1420 hijrah @ 1999 Masihi, sama dgn Albani, lahir 1030 tahun selepas berakhirnya zaman SALAF)
5) Ustaimin lahir: 1928 Masihi (mati tahun 2001, lebih kurang 12 tahun lepas dia mati, lahir entah berapa ribu tahun selepas zaman SALAF.
Mereka ini semua hidup di AKHIR ZAMAN kecuali Ibnu Taimiyyah yg hidup di pertengahan zaman antara zaman salaf & zaman dajjal (akhir zaman)...
tak de sorg pun imam rujukan mereka yg mereka taksub buta hidup di zaman SALAF....
tak de sorg pun imam rujukan mereka yg mereka taksub buta hidup di zaman SALAF....
Mereka ini semua TERAMAT LAH JAUH DARI ZAMAN SALAF tp SANGAT2 ANEH apabila puak2 Wahhabi menggelarkan diri sebagai "Salafi" (pengikut golongan Salaf).
Sedangkan rujukan mereka semuanya merupakan manusia2 yg hidup di AKHIR ZAMAN? fikir2kanlah & renung2kanlah, sebarkan kepada saudara2 kita yg lain ASWJ.
SIAPA WAHABI?
Wahabi bukan kerana mereka tidak membaca Qunut Subuh,
kerana 3 Mazhab lain tidak pun membaca Qunut Subuh,
itu khilaf mazhab;
bukan juga kerana tidak buat kenduri arwah kerana ada Qawl dlm Mazhab Syafi'i yg tidak menggalakkannya,
bukan juga kerana itu & ini tetapi Wahabi adalah satu cara berfikir yg salah yg membentuk satu gerakan ekstrem yg boleh memecahbelah masyarakat.
Kemuncak ekstrem & radikal Wahabisme boleh sehingga membawa pertumpahan darah spt IS,
ISIL,
ISIS,
al-Qaeda,
Taliban...
semua itu adalah didikan Wahabi.
Dakyah Wahabi berjaya menarik ramai pengikut kerana slogan menarik mereka yg menyeru kononnya jgn "taqlid", jgn "mengikut membuta tuli"; menyeru kononnya "kembali kpd al-Quran & al-Sunnah".
kerana 3 Mazhab lain tidak pun membaca Qunut Subuh,
itu khilaf mazhab;
bukan juga kerana tidak buat kenduri arwah kerana ada Qawl dlm Mazhab Syafi'i yg tidak menggalakkannya,
bukan juga kerana itu & ini tetapi Wahabi adalah satu cara berfikir yg salah yg membentuk satu gerakan ekstrem yg boleh memecahbelah masyarakat.
Kemuncak ekstrem & radikal Wahabisme boleh sehingga membawa pertumpahan darah spt IS,
ISIL,
ISIS,
al-Qaeda,
Taliban...
semua itu adalah didikan Wahabi.
Dakyah Wahabi berjaya menarik ramai pengikut kerana slogan menarik mereka yg menyeru kononnya jgn "taqlid", jgn "mengikut membuta tuli"; menyeru kononnya "kembali kpd al-Quran & al-Sunnah".
[1] Wahabi sebenarnya adalah gerakan MEMBIDAAHKAN amalan org lain yg tidak sehaluan dgn mereka & merasakan hanya amalan mereka shj yg betul. Hanya mereka shj kononnya mengikut "Sunnah".
Mereka kelompok manusia yg tidak boleh berbeza pandangan,
tidak menghormati ikhtilaf @ khilafiyyah (perbezaan pendapat di kalangan ulamak).
Wahabi menolak bahawa Bid'aah ada 2 bentuk
(i) Baik (Hasanah) &
(ii) Sesat (Dolalah).
Bg Wahabi semua Bid'aah sesat & masuk neraka.
Oleh itu setiap Bid'aah adalah mungkar & bg mereka wajib ditentang.
Lalu mereka membesarkan perbezaan pendapat & membikin kecoh seluruh dunia tanpa boleh berlapang dada.
Pra-syarat menjadi Wahabi ialah kena memperbyk menuturkan "BID'AAH" terhadap amalan org lain & menjadikan ianya "wirid" harian.
Mereka kelompok manusia yg tidak boleh berbeza pandangan,
tidak menghormati ikhtilaf @ khilafiyyah (perbezaan pendapat di kalangan ulamak).
Wahabi menolak bahawa Bid'aah ada 2 bentuk
(i) Baik (Hasanah) &
(ii) Sesat (Dolalah).
Bg Wahabi semua Bid'aah sesat & masuk neraka.
Oleh itu setiap Bid'aah adalah mungkar & bg mereka wajib ditentang.
Lalu mereka membesarkan perbezaan pendapat & membikin kecoh seluruh dunia tanpa boleh berlapang dada.
Pra-syarat menjadi Wahabi ialah kena memperbyk menuturkan "BID'AAH" terhadap amalan org lain & menjadikan ianya "wirid" harian.
[2] Wahabi MELARANG BERAMAL apabila tiada nas khusus utk amalan tersebut walaupun di sana ada perintah umum drpd al-Quran & al-Sunnah.
Bg Wahabi setiap ibadat kena ada nas & dalil,
walhal perintah yg bersifat umum sudah ada namun mereka menolaknya.
Wahabi marah membaca Surah Yasin mlm Jumaat kerana tiada nas.
Bukankah perintah memperbykkan membaca al-Quran sudah cukup byk & memadai?
Adakah nas melarangnya pula? Tiada larangan.
Bg Wahabi setiap ibadat kena ada nas & dalil,
walhal perintah yg bersifat umum sudah ada namun mereka menolaknya.
Wahabi marah membaca Surah Yasin mlm Jumaat kerana tiada nas.
Bukankah perintah memperbykkan membaca al-Quran sudah cukup byk & memadai?
Adakah nas melarangnya pula? Tiada larangan.
[3] Wahabi adalah gerakan MENSYIRIKKAN org lain:
tawassul bg mereka syirik kecuali tawassul dgn amalan soleh,
& dgn Asmaul Husna saja.
Walhal para Sahabat & Salafus Soleh bertawassul dgn pelbagai bentuk lain;
tawassul bg mereka syirik kecuali tawassul dgn amalan soleh,
& dgn Asmaul Husna saja.
Walhal para Sahabat & Salafus Soleh bertawassul dgn pelbagai bentuk lain;
[4] Wahabi gerakan MENTAJSIMKAN Allah SWT mensifatkan Allah "bertangan",
"duduk" atas Arasy,
"ketawa",
Allah di atas langit.
Wahabi menolak takwil yg dibawa oleh manhaj Ashairah & Maturidiyyah sdgkan manhaj Ashairah itu lebih selamat dr mensifatkan Allah dgn sifat makhluk.
"duduk" atas Arasy,
"ketawa",
Allah di atas langit.
Wahabi menolak takwil yg dibawa oleh manhaj Ashairah & Maturidiyyah sdgkan manhaj Ashairah itu lebih selamat dr mensifatkan Allah dgn sifat makhluk.
[5] Wahabi juga gerakan MENTADHA'IFKAN hadith &
MEMARDUDKAN hadith dhaif, menolak penggunaan hadith2 dhaif & membakulsampahkan semua hadith2 dhaif.
Sedangkan sejak seribu tahun lebih para ulama hadith membenarkan penggunaan hadith dhaif dlm hal fadhailul 'amal & targhib wa tarhib.
Kiblat rujukan hadith Wahabi ialah Sheikh Nasruddin Al-Albani.
Mereka tidak sedar mereka bertaqlid &
mengikut membuta tuli apa shj takhrij hadith oleh al-Albani.
Ulama rujukan Wahabi pula ialah sekalian "kibarul ulama" Saudi hari ini manakala kitab2 rujukan Wahabi ialah kitab karangan Muhammad Abdul Wahab.
Mereka membutakan mata &
memekakkan telinga apabila didtgkan hujah drpd para ulamak lain yg muktabar namun tidak sealiran dgn mereka.
MEMARDUDKAN hadith dhaif, menolak penggunaan hadith2 dhaif & membakulsampahkan semua hadith2 dhaif.
Sedangkan sejak seribu tahun lebih para ulama hadith membenarkan penggunaan hadith dhaif dlm hal fadhailul 'amal & targhib wa tarhib.
Kiblat rujukan hadith Wahabi ialah Sheikh Nasruddin Al-Albani.
Mereka tidak sedar mereka bertaqlid &
mengikut membuta tuli apa shj takhrij hadith oleh al-Albani.
Ulama rujukan Wahabi pula ialah sekalian "kibarul ulama" Saudi hari ini manakala kitab2 rujukan Wahabi ialah kitab karangan Muhammad Abdul Wahab.
Mereka membutakan mata &
memekakkan telinga apabila didtgkan hujah drpd para ulamak lain yg muktabar namun tidak sealiran dgn mereka.
[6] Wahabi gerakan MEMBURUKKAN ahli Sufi & tasawuf.
Mereka secara terpilih memetik yg mana sesuai dgn fikrah mereka kitab2 Ibn Taimiyyah,
Ibn Qayyim,
Al-Dhahabi,
al-Syawkani khususnya di bab memburuk & mencemuh para Sufi kerana Wahabi gerakan anti-Sufi. Walhal Ibn Taymiyyah sendiri adalah pengikut tarekat Qadiriyyah.
Wahabi Malaysia ada yg mengatakan tasawuf lebih kotor drpd air longkang.
Sedangkan Sufi ada yg baik & ada yg sesat sepertimana umat Islam yg lain juga amnya:
ada yg Soleh,
ada Munafik & ada yg berdosa.
Sufi juga tidak maksum.
Bahkan Imam Ghazali sendiri turut mengkritik "Sufi palsu" walaupun beliau sendiri seorg ahli Sufi.
Mereka secara terpilih memetik yg mana sesuai dgn fikrah mereka kitab2 Ibn Taimiyyah,
Ibn Qayyim,
Al-Dhahabi,
al-Syawkani khususnya di bab memburuk & mencemuh para Sufi kerana Wahabi gerakan anti-Sufi. Walhal Ibn Taymiyyah sendiri adalah pengikut tarekat Qadiriyyah.
Wahabi Malaysia ada yg mengatakan tasawuf lebih kotor drpd air longkang.
Sedangkan Sufi ada yg baik & ada yg sesat sepertimana umat Islam yg lain juga amnya:
ada yg Soleh,
ada Munafik & ada yg berdosa.
Sufi juga tidak maksum.
Bahkan Imam Ghazali sendiri turut mengkritik "Sufi palsu" walaupun beliau sendiri seorg ahli Sufi.
[7] Wahabi MENOLAK Imam al-Ghazali ra & jarang dengar mereka mengutip kalam Imam al-Ghazali ra.
Bg mereka Imam al-Ghazali ra Hujjatul Islam itu jahil hadith.
Bg mereka Imam al-Ghazali ra Hujjatul Islam itu jahil hadith.
Itulah Wahabi, & jgn terkeliru dgn suara2 membela Wahabi walaupun mereka malu mengaku diri mereka Wahabi. Ada ketikanya mereka cuba menyembunyikan punca kenapa mereka digelar Wahabi,
kononnya Wahabi itu "hantu", "momok" & tidak wujud. Kenal dulu ciri2 Wahabi maka tahulah anda siapa pendokong mereka.
kononnya Wahabi itu "hantu", "momok" & tidak wujud. Kenal dulu ciri2 Wahabi maka tahulah anda siapa pendokong mereka.
Kalau yg melenting apabila Negeri Sembilan mengharamkan Wahabi, hampir pasti 99.9% mereka pendokong tegar Wahabi (yg malu mengaku). Hati2 dgn mereka ini walaupun petah berbicara, & mulut penuh dgn ayat2 al-Quran & al-Hadith.
Ada Wahabi Malaysia yg sangat terkenal & bicara memukau sehingga ramai org awam tertipu. Dgn pengharaman Wahabi di Negeri Sembilan, Perak, Pahang, & Kedah, moga2 makin ramai yg sedar & makin jelas siapa pendokong Wahabi sebenar yg bertopeng & begitu licik selama ini. Jgn terkejut jika ustaz yg anda kagumi selama ini itu sebenarnya / mungkin pendokong Wahabi.
Ada Wahabi Malaysia yg sangat terkenal & bicara memukau sehingga ramai org awam tertipu. Dgn pengharaman Wahabi di Negeri Sembilan, Perak, Pahang, & Kedah, moga2 makin ramai yg sedar & makin jelas siapa pendokong Wahabi sebenar yg bertopeng & begitu licik selama ini. Jgn terkejut jika ustaz yg anda kagumi selama ini itu sebenarnya / mungkin pendokong Wahabi.
Hanya jauhari yg kenal manikam.
اعرف الحق تعرف أهله
اعرف الحق تعرف أهله
No comments:
Post a Comment